úterý 15. října 2013

Chléb kváskový, jednoduše úžasný

Dlouho jsem přemýšlela, jakým receptem poděkovat čtenářům Pohodové kuchyně za přízeň, kterou jí věnují, u příležitosti blížícího se "překonání" desetitisícové hranice návštěvnosti webu. A zrovna jsem při tom přemýšlení vyndávala z trouby chléb. Nadýchaný, voňavý, s ještě praskající kůrkou....A vtom mi to došlo! Co může být lepšího v našich končinách, než dobrý chléb, takový, jako pekly naše babičky? Zvlášť v době, kdy jsou lidé nuceni jíst kde co a ti nejmladší téměř netuší, jak chléb chutnat má. A bohužel, nejen chléb...
Když jsem zkoušela kváskový chleba péct, našla jsem spoustu receptů, některé vyžadovaly několik desítek hodin, než se pecen zrodil a vyobrazení výsledků připomínalo umělecká díla. Skláním se před šikovností lidí, dokáží krásné věci..Mně se příliš nedařilo. Nějak jsem neměla dostatek trpělivosti, nebo možná chuti pracovat laboratorně přesně a výsledek podle toho vypadal..
A pak jsem objevila postup, který mi tak nějak zapadal do představy doby, v níž žila moje babička. Ona prostě potřebovala pokud možno rychle upéct dobrý chléb, za provozu rodiny a při mnoha dalších povinnostech. Postup jsem použila a hele...jde to.:-) Výsledek je přesně takový, jaký si ještě pamatuji ( nojo, no..:-) ) Takže se u nás peče chléb jednoduše. Tak, jako ho pekli lidé dřív, stejně tak jako se u nás v kuchyni zachovávají další postupy a recepty, které jsou dávno ověřené, možná zapomenuté, možná vyšlé z módy, ale pořád, i přes různá lobby potravinářů skvělé....
Přijměte od nás tenhle recept jako malý dárek. Jako velké poděkování za přízeň těmto stránkám ode mne i od mého manžela, se kterým recepty nejen vybírám, ale i připravuji.

A ti z vás, kteří se nezaleknou výzvy upéct "obyčejný" chléb, prosím, napište mi, jak se zadařilo a hlavně, jestli stihnul vychladnout!?...:-)



Budeme potřebovat:




3 PL hustého žitného kvasu  (zdroj pod receptem)
400 ml vody (syrovátky, piva)
200 g žitné chlebové mouky


Vše rozmícháme v míse a necháme rozkvasit do chvíle, než kvásek nabude a je bublinkatý, asi pět, šest hodin hodin. Potom přidáme:


400 g pšeničné chlebové mouky
3 KL soli (zarovnané)
3 KL kmínu
1 KL rozdrceného koriandru (nemusí být)



Zamícháme středně husté, lepivé těsto, které vyklopíme na hodně pomoučený vál a pomoučenýma rukama zpracujeme do tvaru bochníčku, nebo veky, podle toho, v čem bude kynout. Máme-li ošatku, hodně ji vysypeme moukou a těsto do ní hladkou stranou dolů vložíme. Pokud ošatku nemáme, pomůžeme si například cedníkem, vyloženým utěrkou, kterou dost pomoučíme.
Těsto vložíme do ošatky (cedníku) a necháme kynout do chvíle, než zvětší objem asi o jednu třetinu. Troubu rozpálíme na 250 stupňů a pak do ní vložíme prázdný litinový, keramický, nebo skleněný kastról bez víka. Anebo obyčejný plech. Po dvaceti minutách vyndáme nahřátý z trouby a opatrně do něj vyklopíme vykynuté těsto.Na povrchu můžeme trochu naříznout. Vložíme do trouby a pečeme:
20 min. na 250 st. - chléb se zvedne a začne tmavnout, pokud by tmavnul rychle, čas zkrátíme
15 min. na 170 st.
15 min. na 100 st.
Pokud je bochník z  větší dávky, časy budou samozřejmě jiné. Celkový čas pečení je +/- hodina.


Do chleba se dají přidat semínka, nebo další příchuti, mouky se dají míchat v jiném poměru, ale to už je jiná kapitola.....


Hotový chléb ( má na poklepání dutý zvuk ) vyndáme na mřížku, necháme vychladnout a pak už jen čerstvé máslo a trochu soli....dobrou chuť!:-)



Jak připravit a udržet kvas pro pečení chleba?
Nejjednodušší je jej koupit, ale protože není vždycky k sehnání, lze jej získat i tady:




Návodů na udržení kvásku je na netu mnoho, jistě si vyberete. Já to dělám tak, že když odeberu z lednice 3PL kvasu a nechávám jej rozkvasit před zaděláním těsta, přidám do sklenice se zbytkem asi 3-4 PL žitné chlebové, nebo lépe žitné celozrnné mouky a tolik vody, abych udělala hustší kašičku. Vložím zpátky do lednice a za dva dny můžu odebírat..a tak pořád dokola..Sklenici nezavírám na těsno, víčko nahoru jen volně položím. Je-li kvásku nadbytek a nechcete péct, připravte si třeba kyselo…





2 komentáře:

  1. Milá paní právě jsem dopekla chléb dle Vašeho receptu to je to co jsem právě hledala jednoduše a rychle. Moje babička toho stihla a tak myslím, že právě pekla takto jednoduchý a skvělý chléb. Je opravdu úžasný všem nám chutná a asi nestačí vychladnout. Jen mi trochu praskl jako dole nad spodní kůrkou, nevíte čím by to mohlo být?
    Děkuji za recept, za případnou radu a moc zdravím Zdena

    OdpovědětVymazat
  2. Zdravím a děkuji za uvedení odkazu na můj návod. Mimochodem, je tam i spolehlivý návod na výrobu kvasu. Kdo by k tomu chtěl i nějaké televizní povídání, může se podívat na Polopatě, díl Žito. Na konci dílu peču chleba přímo ve mlýně. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10658625776-polopate/217562220400020/obsah/549355-zito

    OdpovědětVymazat